Zaakceptuj siebie. O sile samowspółczucia
Malwina Huńczak

Czy jesteś dla siebie dobra/dobry?

Czy zastanawiasz się czasami, czy mogłabyś/mógłbyś być swoim najlepszym przyjacielem? Czy chciałabyś/chciałbyś mieć znajomego, który traktuje ciebie tak samo, jak ty traktujesz siebie? W jaki sposób można sobie samemu okazywać ciepło, dobroć i dlaczego jest to tak ważne? To kilka z fundamentalnych pytań, na które odpowiada koncepcja współczucia wobec siebie (ang. self-compassion), niezwykle wartościowa i pomocna w zmaganiu się z życiowymi trudnościami.

Samowspółczucie to jedno z nowszych podejść w psychologii zachodniej – do Europy dotarło kilkanaście lat temu, choć kultury Wschodu czerpią z dobrodziejstw samowspółczucia od wieków. Na Zachodzie powstaje coraz więcej publikacji poruszających tematy z tego obszaru. Jest to zagadnienie o ogromnym znaczeniu – obok mindfulness, które stanowi jeden z jego wymiarów.

Malwina Huńczak, definiuje samowspółczucie, za Kristin Neff, pionierką badań w tym zakresie, jako wyrozumiałość, życzliwość wobec samego siebie oraz umiejętność spojrzenia z refleksją na własne trudności, ograniczenia i negatywne emocje, ze świadomością, że inni ludzie doświadczają podobnych problemów.

Nowe podejście do siebie najlepiej rozpocząć od małych kroków. Sposób, w jaki myślimy, i emocje, jakie odczuwamy w odniesieniu do swoich umiejętności, diety, stylu życia, relacji z ludźmi, pracy, uruchamiają psychologiczne zmiany. Ważne jest więc, by nauczyć się ufać sobie, by odkryć na nowo miłość i zrozumienie dla samego siebie.

Jak zauważa Malwina Huńczak większe współczucie dla siebie oznacza: lepszą ocenę samego siebie, wyższą inteligencję emocjonalną, więcej szczęścia, optymizmu, mniej symptomów depresji, niższy lęk przed życiowymi niepowodzeniami, mniejszy perfekcjonizm, a także bardziej adaptacyjne radzenie sobie z trudnymi emocjami i natrętnymi myślami. Współczucie jest naturalne dla każdego. Należy się jedynie na nie otworzyć oraz rozwijać je w codziennym życiu.

Książka zachęca, by otoczyć siebie szacunkiem, współczuciem i przyjaźnią. Autorka przywołuje badania naukowe, potwierdzające wpływ współczucia i życzliwości na zdrowie, rozwój i poczucie szczęścia. Przytacza historie osób, które lepiej poradziły sobie z życiowymi zawirowaniami dzięki temu, że zmieniły nastawienie wobec siebie i innych na bardziej życzliwe. Zawarte w tej książce ćwiczenia pomagają zwiększyć samoświadomość, uważność i serdeczność. To inspirująca lektura dla tych, którzy zmagają się z brakiem miłości w życiu.

Małgorzata Jakubczak, Polski Instytut Mindfulness

 

%d bloggers like this: