Ruch to zdrowie. Pusty frazes czy może fundamentalna prawda o tym jak zatroszczyć się nie tylko o swoje ciało, ale również umysł i ducha? Zastanów się przez chwilę, czym dla Ciebie jest ruch? Jak go uprawiasz, gdzie się to odbywa? Na siłowni, w domu czy może w bliskim kontakcie z naturą? Kiedy ostatni raz uprawiałeś jakąś aktywność w sposób intencjonalny oraz świadomy? Jak się wtedy czułeś?

Oddawanie się aktywności ruchowej komplikuje się, kiedy zostaje się rodzicem. W nowej roli, z maluchem na ramieniu i potrzebą zatroszczenia się o siebie samego poprzez ruch, praktyka uważności może być niezwykle pomocna. Uważność to łagodność i troska o samego siebie, a dzięki regularnej praktyce zauważamy, jak te jakości dedykujemy nie tylko sobie, ale również innym osobom i otaczającemu nas światu.

Jak zatem ze świadomością i troską o siebie samego oraz niespełna roczne dziecko oddać się zdrowemu… spoceniu się. Spocić się w jego towarzystwie, zapraszając do swojej świadomości wszystko to, co taka wspólna chwila może ze sobą przynieść: moment relaksu, rozluźnienia, ale również napięcia czy też frustracji.

Proponuję wspólną chwilę na basenie.

Pozwól, aby pośpiech rozpuścił się.

Wybierz taki basen, na który możecie dołączyć nie o konkretnej godzinie, ale np. w jakimś przedziale czasu. Bardzo ważne jest również to, aby w basenie była tzw. niecka rekreacyjna, w której w najgłębszym miejscu będziesz zanurzony do pasa.

Rozbudź zmysły.

Na początek, jeszcze przed wejściem do wody, zwróć uwagę na węch. Jak pachnie basen? Co czujesz? Co widzisz? Przekieruj swoją uwagę na dziecko. Co zauważasz? Jak ono wygląda? Jaki ma wyraz twarzy? Co słyszysz? Jak brzmi basen? Jaki to jest dźwięk? Jaką ma siłę, barwę? Co zauważasz w sobie? Jak odbiera dźwięki Twoje dziecko? Jaki ma wyraz twarzy? Czy maluch wydaje jakieś dźwięki? Zauważ zmysł dotyku. Poczuj skórę malucha na swojej skórze. Co czujesz pod stopami? Jak czujesz na skórze fakturę otulającego Cię ręcznika?

Kontakt z wodą.

Obserwuj siebie oraz swojego malucha. Jaki ma wyraz twarzy? Jak reaguje jego ciało? Napięciem, rozluźnieniem, gwałtownymi ruchami? Czy wydaje z siebie jakieś dźwięki, jeśli tak to jakie?

Ruch.

Kiedy jesteście już w wodzie, oddaj się ruchowi z pełną uważnością na samego siebie oraz dziecko. Obserwuj jego wyraz twarzy, kiedy spotkacie się wzrokiem, utrzymuj kontakt, kiedy wzrok dziecka zaciekawi się czymś innym, podążaj za tym. Możesz mówić do dziecka, ale możesz również po prostu je obserwować, dedykować mu całą swoją obecność. Możesz w tym czasie wykonywać falowanie swoim ciałem, przenosząc ciężar ciała z jednej na drugą nogę, kręcąc biodrami, wykonując łagodne przysiady lub unosząc do boku na zmianę swoje nogi. Obserwuj swój oddech oraz ciało. Zauważaj jego granice. Może okazać się, że czekanie na pierwszą kropelkę poru nie jest konieczne, bo odczuwasz już w ciele uwalniające się endorfiny oraz oksytocynę tuląc w ramionach rozkołysanego brzdąca.

Zabawa.

Możesz z pełną świadomością chwili oddawać się ruchowi, jednocześnie tuląc i zachęcając do zabawy swojego towarzysza aktywności ruchowej. Można w tym celu zabrać ze sobą na basen jego ulubioną grzechotkę lub skorzystać z basenowych gąbek czy piłek.

Zatrzymanie.

Pozwól sobie na kilka chwil bezruchu, niczym niezmąconej obserwacji samego siebie i obejmowanego dziecka. Jak ta chwila wygląda? Co widzisz? Po prostu rozejrzyj się dookoła i obejmij spojrzeniem otaczający Was świat. Jak ten moment brzmi, jak pachnie, jak go czujesz w ciele i na ciele? Jak współodczuwasz ruchy towarzyszącej Ci małej osoby, którą trzymasz na rękach? Gdzie czujesz swój oddech? Czy czujesz oddech dziecka? Po prostu bądź-cie, oddychaj-cie, obserwuj-cie.

Kiedy wyjdziecie z basenu pozwól sobie na chwilę refleksji. Jakie to było dla Ciebie doświadczenie? Zapytaj dziecka jak się miewa? Wyraź swoją wdzięczność za wspólnie spędzony czas, niezależnie od tego, co się wydarzyło i jakie to było dla Ciebie doświadczenie. Nawet jeśli po wejściu na basen, Twój maluch nie wyraził chęci pozostania na nim, po prostu podziękuj sobie oraz jemu za takie właśnie doświadczenie. Pamiętaj, uważność polega m.in. na łagodności oraz akceptacji każdej chwili, takiej jaka ona jest.

*** Ten tekst powstał na potrzeby ogólnopolskiego kwartalnika Coaching Extra i ukazał się w jego ostatnim jesiennym wydaniu wrzesień – listopad 2019.

*** Autorką tekstu jest Basia Świderska — certyfikowana nauczycielka Mindfulness Based Stress Reduction, więcej o Basi tutaj.

*** Basia prowadzi aktualnie rekrutację do swojego kolejnego treningu mindfulness (MBSR). Dowiedz się więcej.

%d bloggers like this: