Małgorzata Jakubczak

Małgorzata Jakubczak

Jestem absolwentką Wydziału Pedagogiki na Uniwersytecie Warszawskim z 1984 roku.
Specjalizuję się w doskonaleniu umiejętności psychospołecznych osób dorosłych, zajmuję się komunikacją i uważnością.
Wiele lat pracowałam jako specjalistka w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, centralnej placówce doskonalenia nauczycieli prowadzonej przez Ministra Edukacji. Jestem współautorką programu podnoszenia kompetencji osobistych i samoświadomości nauczycieli ” Porozumienie w szkole”, o ogólnopolskim zasięgu, w ramach którego przeszkolonych zostało ponad 5 000 nauczycieli. Wprowadzałam do szkół metodę NVC (Nonviolent Communication) organizując dla nauczycieli szkolenia prowadzone przez certyfikowanych trenerów metody specjalizujacych się w pracy z nauczycielami i uczniami : Nadę Ingjatović, Tove Widstrand, Marianne Goethlin.
Pracowałam przy realizacji serii wydawniczej „Biblioteka Szkolnej Żyrafy” oraz adaptacji do polskich warunków programów rozwoju empatycznej komunikacji autorstwa prof. Nady Igniajtović „Słowa są oknami lub ścianami” oraz „Strażnicy Uśmiechu”.

Od 1997 roku praktykuję medytację.  Poszukiwania własnej drogi poprzez sangę Kanzeon doprowadziły mnie do międzynarodowej organizacji pokojowej Zenpeacemakers, utworzonej i prowadzonej przez Roshi Berniego Glassmana. Miałam zaszczyt uczestniczyć w medytacjach pokojowych w Auschwitz, w których biorą udział „Zenpeacemakerzy” z niemal całego świata. Tam też po raz pierwszy, w 2006 roku zetknęłam się z tematem Mindfulness, gdy spotkałam Lindę Lehrhaupt, założycielkę i dyrektor  The Institute for Mindfulnesss Based Approaches (IMA)

Jako pierwsza Polka zostałam zaproszona na szkolenie nauczycielskie MBSR MBCT  organizowane przez IMA w Szwajcarii, w Lassalle Haus i ukończyłam je w 2009 uzyskując certyfikat nauczyciela MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Od tego czasu współpracuję z  The Institute for Mindfulnesss Based Approaches, pod kierownictwem mojej Nauczycielki i Mentorki – dr Lindy Lehrhaupt poprzez wspólną organizację odosobnień medytacyjnych i szkoleń nauczycielskich MBSR w ramach działań Polskiego Instytutu Mindfulness (POLIM), którego jestem współfundatorką.

Od  2012 mam zaszczyt należeć do kadry Wykładowców i Mentorów Nauczycieli MBSR (certyfikowanych i będących w procesie certyfikacji) The Institute for Mindfulnesss Based Approaches.

Z satysfakcją obserwuję rozwój firm i organizacji dedykowanych Mindfulness, które powstały w Polsce po 2009 roku. Większość z nich jest prowadzona przez absolwentów szkoleń koordynowanych i współorganizowanych przeze mnie.

Promowanie Mindfulness w Polsce jest zarówno moją osobistą pasją jak i znaczącycm obszarem mojej działalności społecznej.

Jako wice prezeska Polskiego Instytutu Mindfulness odpowiadam za realizację programów szkoleniowych realizowanych samodzielnie i we współpracy z wiodącymi specjalistami w różnych dziedzinach zastosowań Mindfulness.

Głównym programem Instytutu jest Studium Nauczycielskie MBSR, które przygotowuje wykwalifikowane kadry do prowadzenia kursów MBSR. Szkolenie jest prowadzone według programu i przez Wykładowców The Institute for Mindfulnesss Based Approaches. Jestem autorką i mentorką Programu Praktyki Formalnej Mindfulness.

Współorganizuję i współkoordynuję projet Uważna Szkoła,  wprowadzającu mindfulness do szkół poprzez trening mindfulness dla nauczycieli jak i program lekcji wychowawczych „Czas na uważność” dla uczniów klas VI, VII i VIII.

Systematycznie  udzielam konsultacji indywidualnych i prowadzę mentoring. 

Uczestniczę w odosobnieniach medytacyjnych i szkoleniach doskonalących dla nauczycieli MBSR.

Mam uprawnienia do prowadzenia programu MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living) oraz programu „.b” – wprowadzenie do Mindfulness dla nastolatków.

Jestem autorką książki „Rozwijanie uważności na co dzień” wydanej w 2010 roku.