Polski Instytut Mindfulness

to jedyny w Polsce akredytowany ośrodek kształcenia nauczycieli MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction). Jego głównym celem jest szerzenie uważności oraz jej różnorodnych zastosowań w profilaktyce zdrowia, ochronie zdrowia psychicznego, edukacji, opiece społecznej i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Od 2010 roku Instytut buduje fundament edukacji mindfulness w Polsce, kształcąc profesjonalnych nauczycieli oraz wspierając ich w rozwijaniu i kultywowaniu osobistej praktyki uważności.

Misja:

Misją Polskiego Instytutu Mindfulness jest upowszechnianie praktyki uważności w Polsce oraz promowanie jej wartości w ochronie zdrowia, edukacji i zarządzaniu. Instytut działa w oparciu o międzynarodowe standardy, badania naukowe oraz etyczne podejście do nauczania mindfulness. Celem jest wsparcie społeczeństwa w rozwijaniu świadomości, poczucia jedności oraz współczucia wobec siebie i innych.

Wizja:

Instytut dąży do stworzenia społeczeństwa bardziej świadomego, uważnego na siebie, innych oraz naturę. Wizją jest budowanie wspólnoty, która opiera się na mądrości, wewnętrznej prawdzie i równości. Praktyka mindfulness wspiera rozwój poczucia połączenia z otaczającym światem, a także buduje przestrzeń dla współbycia i harmonii.

Wartości:

Polski Instytut Mindfulness opiera swoje działania na kilku kluczowych wartościach:

  • Szacunek: Wzajemne poszanowanie dla różnorodności oraz akceptacja drugiego człowieka i świata.
  • Tolerancja: Otwartość na różne perspektywy i doświadczenia, promowanie inkluzywności.
  • Uczciwość: Działanie w zgodzie z wewnętrzną prawdą i etyką nauczyciela mindfulness.
  • Współczucie: Budowanie życzliwości, empatii i zrozumienia zarówno dla siebie, jak i innych.
  • Wspólnota: Rozwijanie poczucia jedności, współbycia oraz połączenia z naturą i światem.

Nasz zespół

tworzą doświadczeni nauczyciele mindfulness, którzy w swojej działalności kładą duży nacisk na autentyczność. Uczą tego, co sami praktykują na co dzień, inspirując do uważnego i świadomego życia.

Bartosz Jakimiec

Bartosz Jakimiec

Prezes Polskiego Instytutu Mindfulness

Nauczyciel kursu życia opartego na uważności (MBLC), prawnik. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu uważności i życzliwości dla siebie. Koncentruje się na tematach radzenia sobie ze stresem, zarządzania zmianą, komunikacji oraz sztuki odpoczynku w oparciu o praktykę uważności. W mediach społecznościowych znany jako @uwaznyprawnik, gdzie zachęca ludzi do prowadzenia uważnego życia. Jego misją jest uczenie innych, jak dzięki praktyce uważności odnaleźć spokój w pędzącym świecie. 

prof. dr hab. Zuzanna Setkowicz-Janeczko

prof. dr hab. Zuzanna Setkowicz-Janeczko

Przewodnicząca Rady i wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness, neurobiolożka

Certyfikowana nauczycielka mindfulness według programu MBSR oraz compassion w oparciu o program MBCL. Autorka programu prewencji wypalenia zawodowego opartej na uważności i współczuciu (Mindfulness Based Burnout-Prevention, MBBP). Prowadzi kursy redukcji stresu opartej na uważności, grupy medytacyjne oraz cyklicznie bierze udział w odosobnieniach. Jako neurobiolożka, pracuje naukowo na najstarszej polskiej uczelni.

Małgorzata Jakubczak

Małgorzata Jakubczak

Założycielka, mentorka i wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness

Pierwsza w Polsce certyfikowana nauczycielka kursu redukcji stresu opartej na uważności (MBSR). Prowadzi treningi mindfulness, warsztaty i odosobnienia. Tworzy programy integrujące mindfulness z psychoedukacją i promocją zdrowia psychicznego. Współautorka projektu “Uważna Szkoła” i programu „Uważna Szkoła – nauczyciel odporny na stres i wypalenie” wdrażającego uważność w polskiej edukacji. Autorka książek „Rozwijanie uważności na co dzień” (2010) i „Odkrywanie mindfulness – szczerze o medytacji uważności” (2023).

Magdalena Koch-Wilk

Magdalena Koch-Wilk

Wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness i kierowniczka Studium Nauczycielskiego MBSR

Certyfikowana nauczycielka mindfulness według programu MBSR. Prowadzi firmę „Życie w harmonii”. Jej chęć niesienia pomocy ludziom, skłoniła ją do zgłębiania praktyki mindfulness, dzięki której pomaga innym w odnalezieniu tego, na co nie zwraca się uwagi w codziennym, pędzącym świecie. Towarzyszy w poprawie jakości życia poprzez zadbanie o samopoczucie, równowagę wewnętrzną i szczęście.

 

Ela Kanior

Ela Kanior

Wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness i kierowniczka Programu Praktyki Formalnej Mindfulness

Certyfikowana nauczycielka mindfulness według programu MBSR oraz mindfulness dla dzieci i młodzieży według metody Eline Snel. Organizuje i prowadzi warsztaty oraz kursy redukcji stresu mające na celu poprawić zdolność do radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. W swojej pracy pomaga ludziom rozwijać zdrowe nawyki, poprawiać umiejętności wyciszenia i relaksu, redukować napięcie fizyczne i psychiczne.

Anna Molenda

Anna Molenda

Wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness i kierowniczka Projektu Uważna Szkoła

Certyfikowana nauczycielka mindfulness według programu redukcji stresu opartej na uważności (Mindfulness-Based Stress Reduction, MBSR) oraz metody treningu uważności dla dzieci i młodzieży Eline Snel „Uwaga, to działa!”, wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness. Kierowniczka programu Uważna Szkoła wdrażającego uważność w polskiej edukacji

Tomasz Świta

Tomasz Świta

Wykładowca w Polskim Instytucie Mindfulness i kierownik Programu „Pod Skrzydłami”

Certyfikowany nauczyciel mindfulness według programu MBSR. Prowadzi kursy redukcji stresu opartej na uważności, organizuje grupy i warsztaty medytacyjne. Po 15 latach pracy w korporacjach doskonale rozumie, jak stres może pozbawić ludzi zdrowia oraz radości z życia. Zdecydował się na zmianę, aby wspierać ludzi w poszukiwaniu szczęścia, spełnienia i harmonii, dzieląc się tym, co przyczyniło się do transformacji jego życia.

Bogna Gąsiorowska

Bogna Gąsiorowska

Wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness

Certyfikowana nauczycielka mindfulness według programu MBSR oraz compassion w oparciu o program MBCL. Współautorka projektu “Uważna Szkoła” i programu „Uważna Szkoła – nauczyciel odporny na stres i wypalenie” wdrażającego uważność w polskiej edukacji. Prelegentka na międzynarodowych konferencjach z zakresu psychologii pozytywnej. Propagatorka uważnego przywództwa w organizacjach i edukacji. Angażuje się w kampanie promujące zdrowie psychiczne, m.in. “Zadbaj o to, co jest w środku” z Answear.com.

Monika Wilkowska

Monika Wilkowska

Wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness

Certyfikowana nauczycielka mindfulness według programu MBSR oraz compassion w oparciu o program MBCL, psycholożka w trakcie szkoły psychoterapii „Behawioralnie”. Pracuje w oparciu o podejścia tzw. trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej głównie Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT). Współpracuje z Polskim Instytutem Mindfulness.

Nasza działalność

Studium Nauczycielskie MBSR – jedyne w Polsce profesjonalne kształcenie przygotowujące do zostania nauczycielem MBSR zgodnie z międzynarodowymi standardami. Naszym partnerem merytorycznym jest The Institute for Mindfulness Based Approaches (IMA), dzięki czemu certyfikaty uzyskiwane przez absolwentów Studium są uznawane w krajach europejskich i USA. 

Program Praktyki Formalnej Mindfulness – oferuje pogłębienie i usystematyzowanie praktyki mindfulness dla osób zainteresowanych rozwojem kompetencji własnych oraz osób wykonujących zawód zorientowany na człowieka lub chcących rozwijać się w tym kierunku.

Projekt Uważna Szkoła – trening redukcji stresu szkolnego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Rekomendacja Kursów MBSR i MBCL – polecamy Kursy MBSR i MBCL certyfikowanych nauczycieli, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje i spełniają rekomendacje Polskiego Instytutu Mindfulness.

Badania naukowe – prezentujemy wyniki zarówno najnowszych jak i klasycznych badań dotyczących tego, jak zmienia się nasz układ nerwowy i inne powiązane z nim układy, gdy poddajemy się medytacji.