Program szkolenia nauczycielskiego MBSR

Ważne! Jeśli chcesz zostać nauczycielem medytacji musisz być praktykiem medytacji. To oznacza, że medytacja jest Twoją drogą już od jakiegoś czasu, jest stałym elementem Twojej codzienności. Nauczyciel medytacji to osoba, która bierze odpowiedzialność za pracę z umysłem swoich kursantów – a to oznacza, że sama praktykuje codziennie.

Program

studium nauczycielskiego MBSR stanowi wyzwanie, zobowiązuje uczestnika nie tylko do rozwijania własnej praktyki i kultywowania postawy uważności w swoim życiu, ale i do wypełnienia szeregu wymagań programowych oraz samodyscypliny w dalszej działalności zawodowej.

Ważne aspekty szkolenia nauczycieli MBSR:

  • Program studium kładzie nacisk na pogłębienie własnej praktyki medytacji jako podstawy do nauczania innych.
  • Uczestnicy praktykują i uczą się prowadzić formalne ćwiczenie uważności, takie jak: skanowanie ciała, medytacja w pozycji siedzącej, czy uważny ruch.
  • Uczestnicy praktykują i uczą się prowadzić również nieformalne ćwiczenia treningu uważności.
  • Wszystkie elementy są gruntownie omawiane i ćwiczone przez uczestników, również w małych grupach, w celu
    zdobycia doświadczenia, juz podczas kursu nauczycielskiego oraz wyrabiania standardów dydaktycznych wspólnych dla całej grupy.
  • Struktura studium pozwala na intensywną współpracę między studentami, jak również na współpracę z kadrą wykładowców.
  • Cennym zasobem studium jest możliwość współpracy z certyfikowanymi nauczycielami w ramach sieci polskiej i europejskiej nauczycieli MBSR
  • Podczas procesu certyfikacji Studenci korzystają z wsparcia doświadczonych mentorów, rekomendowanych przez The Institute for Mindfulness Based Approaches.
  • Podczas studium uczestnicy, uczestnicy tworzą własne nagrania dla każdego z głównych ćwiczeń z programu pod superwizją swoich Mentorów.

Wybor tematow realizowanych podczas studium:

  •  Wymagania wstępne, program kursu MBSR, cele i oczekiwania uczestników.
  • Przygotowanie do prowadzenia konsultacji wstępnych i podsumowujacych kurs MBSR.
  • Prowadzenie kursow MBSR w różnych placówkach (w tym szpitale, przychodnie, placówki szkolne, więzienia, firmy).
  • Przegląd badań naukowych nad  MBSR.
  • Teoria stresu.
  • Realizacja konkretnych programie kursu MBSR, w tym: świadoma komunikacja, praca z trudnymi emocjami, praca z myślami intensyfikującymi stres.
  • Wyzwania i zasady etyki pracy nauczyciela uważności.
  • Rola i funkcje nauczyciela uważności, wyznaczanie granic.
  • Jak dalej kontynuować swoją praktykę, rozwijać dobrostan i uważność.
  • Uczenie medytacji.
  • Jak pracowac z trudnościami przeżywanymi przez uczestnikow kursu MBSR.
  • Związek między formalną i nieformalną praktyką medytacji mindfulness.
  • Tworzenie wlasnych nagran z medytacją mindfulness.

Podczas ostatniej części programu studium każdy uczestnik przeprowadza osobiście osmiotygodniowy kurs MBSR. Prowadzenie kursu podlega zarówno superwizji grupowej jak indywidualnej.

Oprócz szczegołowego zapoznania się z programem, uczestnicy studium nauczycielskiego, zdobywają umiejętności dydaktyczne niezbędne do uczenia
medytacji podczas kursów MBSR, a także wspierania i motywowania nowych praktyków w procesie rozwijania uwazności.

Otrzymują materiały i wskazówki merytoryczne, które stanowią podstawę programu kursu MBSR, a zarazem pozostawiają przestrzeń na osobistą kreatywność i ekspresję uczestników. Wykładowcy wspierają każdego uczestnika w poszukiwaniu jego własnej tożsamości jako nauczyciela MBSR.

Nauczyciele oraz absolwenci studium realizowanych przez Polski Instytut Mindfulness zobowiązują się, że podczas prowadzonych przez siebie kursów będą ćwiczyć i realizować praktykę tak jak kursanci.