Uważna Szkoła® to ogólnopolski projekt rozwoju uważności w szkołach, wspierający zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli.

Uważna Szkoła® to ogólnopolski projekt rozwoju uważności w szkołach, wspierający zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Projekt bazuje na sprawdzonych praktykach mindfulness (Mindfulness- Based Stress Reduction) i składa się z dwóch modułów: „Uważny nauczyciel” i „Uważny uczeń”. Poprzez treningi redukcji stresu, rozwoju emocjonalnego i budowania relacji, tworzymy przestrzeń bardziej świadomej i wspierającej edukacji.

Dwa poziomy wspierające całą społeczność szkolną

Uważny nauczyciel – 8-tygodniowy trening uważności online, dla nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych każdego poziomu edukacji oraz z poradni psychologiczno-pedagogicznych (Mindfulness-Based Teacher Training), redukujący stres i przeciwdziałający wypaleniu zawodowemu. W czasie treningu uczysz się m.in. samoregulacji, empatycznej komunikacji i zarządzania stresem. Program kończy się certyfikatem i umożliwia kontynuację szkolenia i praktyki w module „Uważny uczeń”.

Uważny uczeń – szkolenie przygotowujące nauczycieli do pracy z młodzieżą (13–15 lat) w oparciu o program „Czas na Uważność”. Program zawiera gotowe materiały dydaktyczne, wsparcie mentora i kończy się certyfikatem Realizatora programu, dając możliwość prowadzenia 12-tygodniowych treningów uważności z młodzieżą w szkole. 

Dlaczego warto wdrożyć uważność w szkole?

– redukcja stresu i napięcia,
– poprawa koncentracji i pamięci,
– lepsze radzenie sobie z emocjami,
– wspieranie pozytywnego klimatu w klasie,
– rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych,
– działanie wspierające priorytety MEN na rok szkolny 2025/2026 w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.

    Jak dołączyć?

    Rekrutacja jesień 2025 trwa! Zgłoszenia przyjmujemy przez formularz online. Liczba miejsc ograniczona.

     

    Terminy zajęć online w roku szkolnym 2025 – moduł „Uważny nauczyciel”

    Grupa I (wtorki wieczorna) – 07.10.-02.12.2025 (z wyłączeniem 11.11.2025) w godz: 18:00-20:00 – prowadząca: Małgorzata Jakubczak
    Grupa II (czwartki poranna) – 09.10.-27.11.2025 w godz: 8:00-10:00 – prowadząca: Bogna Gąsiorowska
    Grupa III (czwartki wieczorna) – 09.10.-27.11.2025 w godz: 18:00-20:00 – prowadząca: Bogna Gąsiorowska

    Terminy zajęć online w roku szkolnym 2025 – moduł „Uważny uczeń”

    Grupa I (czwartki wieczorna) – 08.01; 15.01; 29.01 2026 w godz: 18:00-20:00 – prowadząca: Anna Molenda
    Grupa II (środa poranna) – 07.01; 14.01; 28.01 2026 w godz: 8:00-10:00 – prowadząca: Anna Molenda

    Informacje ogólne

    Ogólnopolski Projekt „Uważna Szkoła” powstał w 2020 roku jako odpowiedź na rosnące potrzeby edukacyjne w zakresie wspierania zdrowia psychicznego nauczycieli i uczniów. Ta nowatorska inicjatywa skupia się na wdrażaniu praktyk mindfulness i współczucia w środowisku szkolnym, aby poprawić koncentrację, zmniejszyć poziom stresu i rozwijać umiejętności radzenia sobie z emocjami zarówno wśród uczniów, jak i kadry pedagogicznej. Pierwsza edycja pilotażowa Projektu odbyła się w roku szkolnym 2021/2022 i objęła 120 nauczycieli oraz ponad 1500 uczniów.

     

    Cele Projektu „Uważna Szkoła” obejmują:

    1. Promowanie zdrowia psychicznego
      Projekt skupia się na wprowadzeniu praktyk mindfulness i współczucia w szkołach, co ma na celu wsparcie zdrowia psychicznego nauczycieli i uczniów. Poprzez regularne ćwiczenia uważności uczą się oni lepiej rozumieć swoje emocje i reakcje, co przyczynia się do redukcji lęku, depresji i innych problemów zdrowotnych.
    2. Zwiększenie efektywności edukacyjnej
      Uważność przyczynia się do lepszej koncentracji i pamięci, co bezpośrednio wpływa na poprawę wyników akademickich uczniów. Programy mindfulness w szkołach pomagają także nauczycielom w utrzymaniu skupienia na zadaniach edukacyjnych, co zwiększa jakość prowadzonych lekcji.
    3. Budowanie pozytywnych relacji
      Praktyki uważności i współczucia uczą empatii i zrozumienia, co sprzyja tworzeniu silniejszych i zdrowszych relacji między uczniami, a także między uczniami a nauczycielami i rodzicami. Poprawa komunikacji i wzajemnego szacunku w środowisku szkolnym to klucz do budowania pozytywnej atmosfery edukacyjnej.
    4. Zarządzanie stresem
      Ćwiczenia mindfulness pomagają w radzeniu sobie ze stresem związanym z nauką i codziennymi wyzwaniami szkolnymi. Uczniowie uczą się technik zarządzania stresem, które mogą wykorzystać w trudnych sytuacjach, co pomaga w utrzymaniu zdrowia psychicznego i fizycznego.
    5. Rozwijanie kompetencji przyszłości
      Projekt przygotowuje uczniów do przyszłych wyzwań zawodowych i życiowych poprzez rozwijanie umiejętności takich jak elastyczność emocjonalna, kreatywność i zdolność do pracy zespołowej. Uważność wspiera rozwój tych kompetencji, które są coraz bardziej cenione na dynamicznym rynku pracy. Nauczycielom pomaga w rozwoju umiejętności elastyczności i adaptacji do zmieniających się wyzwań edukacyjnych.

     

    Innowacyjny Projekt „Uważna Szkoła”, zapoczątkowany przez nauczycielki z bogatym doświadczeniem w edukacji i mindfulness, Bognę Gąsiorowską i Małgorzatę Jakubczak, powstał w odpowiedzi na analizę współczesnych potrzeb edukacyjnych. Autorki zaobserwowały konieczność zmian w metodach nauczania i zarządzania szkołą. Integracja uważności w codzienne życie szkolne ma potwierdzony naukowo potencjał tworzenia bardziej zrównoważonego i wspierającego środowiska edukacyjnego, co przyczynia się do poprawy zdrowia psychicznego oraz zwiększenia efektywności samego procesu nauczania. Działania te mają na celu nie tylko poprawę aktualnej sytuacji uczniów i nauczycieli, ale również długoterminowe przygotowanie młodych ludzi do radzenia sobie z przyszłymi wyzwaniami życiowymi i zawodowymi.

     

    W ramach Projektu „Uważna Szkoła” realizowane są dwa odrębne moduły szkoleniowe. Projekt daje uczestnikom możliwość połączenia tych obu modułów aby w kompleksowy sposób wspierać całe środowisko szkolne i budować społeczność Uważnych Szkół.

    Moduł “Uważny nauczyciel”

    „Uważna Szkoła® – nauczyciel odporny na stres i wypalenie” to intensywny 8-tygodniowy podstawowy trening uważności, objęty ochroną praw autorskich, adresowany do kadry pedagogicznej wszystkich poziomów edukacji. Ten moduł ma celu wyposażenie nauczycieli w narzędzia mindfulness, które pomagają w radzeniu sobie ze stresem i zapobieganiu wypaleniu zawodowemu. Podstawowym celem jest rozwijanie uważności jako kluczowej kompetencji osobistej nauczycieli, co przekłada się na ich dobrostan i efektywność w pracy. Jest również niezbędnym fundamentem w przypadku wprowadzania uważności w klasie. 

    Wyniki pilotażu 2021/2022

    Ewaluacja końcowa programu potwierdza jego pozytywny odbiór. Oceny 120 nauczycieli podsumowujące trening wykazały jego skuteczność oraz pozytywny wpływ na rozwój różnych aspektów ich samopoczucia i postaw.

     

    Do marca 2025 roku program ukończyło 230 uczestników, z których niemal 90% zdecydowanie rekomenduje ten trening dla kadry pedagogicznej, podkreślając potrzebę i efektywność takich działań w środowisku edukacyjnym.

    Moduł “Uważny uczeń”

    “Uważny uczeń” to specjalistyczne szkolenie z programu „Czas na Uważność”, które jest dostępne dla absolwentów pierwszego treningu (MBTT) oraz nauczycieli, którzy sami są praktykmai uważności, ukończyli np. kurs MBSR i chcą wdrażać uważność w klasie. Aktualnie moduł skierowany jest przede wszystkim do nauczycieli pracujących z młodzieżą w wieku 13-15 lat i ma na celu implementację praktyk uważności do pracy z uczniami. Absolwenci modułu otrzymują certyfikat Realizatora programu Czas na Uważność oraz materiały do poprowadzenia opracowanego przez Polski Instytut Mindfulness programu Czas na Uważnością ze swoją klasą, grupą. 

     

    Wyniki pilotażu 2021/2022

    Poprosiliśmy nauczycieli realizujących program Czas na uważność o ocenę w jaki sposób program przyczynił się, w ich odbiorze, do wzrostu lub zmniejszenia (w wypadku postaw negatywnych)  poszczególnych elementów samopoczucia i postaw uczniów. Wyniki są bardzo obiecujące! 

     

    W badaniu ewaluacyjnym programu CnU nauczyciele trzykrotnie oceniali wybrane aspekty klimatu w klasie objętej programem na skali od 0 do 100%. 

    Wśród ocenianych aspektów klimatu w klasie odnotowano oczekiwany kierunek zmian, a więc ocena poszczególnych aspektów na końcu programu była wyższa niż na jego początku. Wyraźną poprawę badani nauczyciele przede wszystkim dostrzegali w takich aspektach jak: koncentracja i skupienie uwagi, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, rozwiązywanie konfliktów. 

     

    INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

    MODUŁ “Uważny nauczyciel”


    Program „Uważna Szkoła® – nauczyciel odporny na stres i wypalenie”
    (ang. MBTT® – Mindfulness-Based Teacher Training)

    Zdrowie psychiczne nauczycieli ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania systemu edukacyjnego w szybko zmieniającym się, wymagającym świecie. Chroniczny stres może skutkować wypaleniem zawodowym oraz obniżeniem jakości pracy edukacyjnej, co z kolei wpływa negatywnie na doświadczenia uczniów. Program „Uważna Szkoła®” odpowiada na te wyzwania, oferując nauczycielom profilaktyczne wsparcie ich zdrowia psychicznego za pomocą naukowo potwierdzonych narzędzi opartych na uważności i współczuciu. 

     

    CEL I ZAŁOŻENIA

    Celem programu jest przeciwdziałanie wypaleniu, wzmocnienie odporności psychicznej oraz rozwój osobistych zasobów i kapitału psychologicznego nauczycieli, w budowaniu ich dobrostanu teraz i na przyszłość.

     

    Ten intensywny trening ma charakter psychoedukacyjny i opiera się na praktyce uważności jako metodzie wspierającej redukcję wypalenia zawodowego, stresu i objawów depresji oraz zawiera elementy współczucia, które pomagają lepiej radzić sobie z negatywnymi zdarzeniami, zachować spokój i równowagę w trudnych sytuacjach, co jest kluczowe dla zarządzania klasą oraz relacjami z innymi dorosłymi w środowisku szkolnym.

     

    BADANIA NAUKOWE

    Badania wskazują, że nauczyciele praktykujący uważność odczuwają mniej stresu, doświadczają większej równowagi emocjonalnej i wykazują poprawę w jakości nauczania. a praktyka samowspółczucia wzmacnia rowój inteligencji emocjonalnej.

     

    GRUPA DOCELOWA

    Program jest adresowany do kadry pedagogicznej na wszystkich poziomach edukacji, w tym pedagogów, psychologów szkolnych oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, zainteresowanych zdobyciem praktycznych narzędzi do dbania o własne zdrowie psychiczne i kondycję emocjonalną.

    Szczególnie program jest dedykowany osobom narażonym na wypalenie zawodowe oraz doświadczającym jego objawów.

     

    ROZWIJANE KOMPETENCJE

    Uczestnicy programu zdobywają kluczowe dla ich roli umiejętności, które pomagają zapobiegać wypaleniu i radzić sobie z czynnikami ryzyka. Obejmują one:

    • samopoznanie, rozwój samoświadomości i poczucia sprawstwa,
    • rozpoznawanie własnych wartości i potrzeb,
    • empatyczną, uważną komunikację,
    • rozpoznawanie stresorów i zarządzanie sobą w sytuacjach stresowych,
    • umiejętność regeneracji i odbudowy energii życiowej.

     

    STRUKTURA TRENINGU

    Trening odbywa się ONLINE na żywo i obejmuje:

    • Osiem cotygodniowych sesji po 2 godziny,
    • Codzienną 30-minutową praktykę na podstawie dostarczonych materiałów.

    PLAN TRENINGU

    1. Sesja „Mindfulness”
    2. Sesja „Uwaga”
    3. Sesja „Stres”
    4. Sesja „Regeneracja” 
    5. Sesja „Świadomość”
    6. Sesja „Akceptacja”
    7. Sesja „Empatia i współczucie”
    8. Sesja „Zmiana”

    MATERIAŁY I CERTYFIKAT

    • Materiały dydaktyczne: zestaw praktyk w formie audio instrukcji, materiały pomocnicze,
    • Profesjonalne wsparcie: pomoc doświadczonego nauczyciela
    • Społeczność: dostęp do zamkniętej grupy, która umożliwia stałą komunikację 
    • Certyfikat: wymagane jest uczestnictwo w co najmniej siedmiu z ośmiu spotkań i regularna praktyka własna
      *Ukończenie treningu podstawowego nie uprawnia do prowadzenia zajęć z tego programu, jednak stanowi cenną inwestycję w rozwój osobisty i zawodowy nauczycieli, co może wspierać ich awans zawodowy. Uczestnictwo w programie pozwala na udokumentowanie działań rozwojowych, a także na wzbogacenie osobistych narzędzi pracy wychowawczej.
      **Sesje nie są nagrywane i poza dopuszczalną jedną nieobecnością nie ma możliwości „odrabiania” zajęć.


    Absolwenci tego programu mogą kontynuować swoją edukację, biorąc udział w MODULE II “Uważny uczeń”, specjalistycznym szkoleniu z programu „Czas na Uważność”.

     

    REKOMENDACJE ABSOLWENTÓW programu „Uważna Szkoła® – nauczyciel odporny na stres i wypalenie”

    “Udział w spotkaniach pokazał nam jak praktykować Mindfulness w życiu osobistym i codziennej pracy nauczyciela. Uświadomił nam przede wszystkim to, iż żyć uważnie to znaczy skupić się na teraźniejszości, dostroić umysł ciało, emocje i oddech, troszczyć się o siebie. Żyć uważnie to porzucić szybkie, bezmyślne reagowanie na różne sytuacje i pozwolić sobie na przejście z trybu działania na tryb bycia. Oznacza to… w pełni przeżywanie tego, co się zdarzy, dostrzeganie nieograniczonych możliwości, drobnych rzeczy, które istnieją wokół nas, np.: promieni słońca wpadających przez okno i tworzących tęczę na ścianie, kropli deszczu na pajęczynie układających się  w sznury diamentów, czy kluczy odlatujących w harmonii gęsi. Pamiętać należy o tym, iż życie utkane jest z detali, a gdy będziemy pędzić i nie będziemy ich dostrzegać to ominie nas jego sens. 

     

    Każde z 8 spotkań, doświadczanie nowych rzeczy, pozwoliło nam na pielęgnowanie naszego dobrostanu w różnorodny sposób. Uczyłyśmy się jak sobie radzić z bolesnymi uczuciami i emocjami, praktykowałyśmy uważne oddychanie, poprzez medytację odwracałyśmy naszą uwagę od codziennych trosk, słuchałyśmy i dzieliłyśmy się refleksją. 

     

    Uczniowie naszej szkoły są przyszłością świata, cieszymy się, że będziemy wdrażać program Uważnej Szkoły i uczyć ich zarządzania swoją uwagą. Chcemy im pomóc rozwijać się i rozkwitać, radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Nauczyć, że mają wpływ na  to, by ich życie było szczęśliwe i pełne sensu. Wierzymy w to, że zarazimy ich praktyką uważności.” – Asia i Ela z Malborka

     

    OPŁATA za udział w treningu wynosi 1000 zł netto + 23% VAT.

    HARMONOGRAM

    • GRUPA I (wtorki wieczorna) – 07.10.- 02.12.2025 (z wyłączeniem 11.11.2025) w godz: 18:00-20:00 – prowadząca: Małgorzata Jakubczak
    • GRUPA II (czwartki poranna) – 09.10.- 27.11.2025 w godz: 8:00-10:00 – prowadząca: Bogna Gąsiorowska
    • GRUPA III (czwartki wieczorna) – 09.10.- 27.11.2025 w godz: 18:00-20:00 – prowadząca: Bogna Gąsiorowska

    REJESTRACJA

    Zgłoszenia przyjmujemy do 23. września 2025.

    Zapraszamy do aplikowania za pośrednictwem formularza:

     

    MODUŁ “Uważny uczeń”

    INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

    CEL I ZAŁOŻENIA

    W module “Uważny Uczeń” koncentrujemy się na przygotowaniu nauczycieli do prowadzenia zajęć z uważności rozumianych jako: 

    • realizacja programu “Czas na Uważność”, czyli prowadzenie treningu uważności z użyciem materiałów udostępnionych przez Polski Instytut Mindfulness, 
    • ustawiczne rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie samoregulacji, redukcji stresu oraz koncentracji i skupiania uwagi poprzez wprowadzenie i stosowanie narzędzi uważności w życiu codziennymi klasy i społeczności szkolnej. 

    Program wpisuje się w kierunek wprowadzania do szkół psychoedukacji, zalecany na 2025/26 rok przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. 

    BADANIA NAUKOWE

    Badania nad wpływem uważności na dzieci i młodzież pokazują, że interwencje oparte na mindfulness mogą wspierać w znaczącym stopniu zdrowie psychiczne i dobrostan młodych osób. Interwencje i trening umiejętności opartych o mindfulness stały się częścią terapii integralnych. Dr Christopher Willard omawia najnowsze osiągnięcia w adaptacji treningu uważności dla młodzieży, w tym także jego zastosowanie w przypadku depresji, ADHD czy lęku

     

    Program Czas na Uważność został stworzony w oparciu o rzetelną wiedzę na temat uważności i potrzeb oraz możliwości poznawczych wynikających z etapów rozwoju dzieci i młodzieży i spełnia założenia programu wspierającego zdrowie psychiczne oraz psychoedukacyjnego

    Obserwacje realizacji programów nauczania mindfulness w szkołach na całym świecie (m. in. Holandia, USA, Kanada, Wielka Brytania) pokazują ich pozytywny wpływ na rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży i kształtowanie życzliwego, zmniejszającego agresję i izolację społeczną środowiska. 

     

    ROZWIJANE KOMPETENCJE:
    Uczestnicy programu zdobywają  umiejętności:

    • wdrażania uważności w klasie,
    • używania i dostosowywania narzędzi uważności,
    • prowadzenie treningu Czas na Uważność,
    • pokonywanie trudności i wyzwań uczniów we wdrażaniu nowych umiejętności. 

    STRUKTURA TRENINGU

    Trening odbywa się ONLINE na żywo i obejmuje:

    • Trzy cotygodniowe sesje po 2 godziny,
    • Trening narzędzi pomiędzy sesjami: 

    – praktyka własna

    – wprowadzanie w klasach mini-praktyk przygotowujących do programu Czas na Uważność 

    PLAN WARSZTATÓW: 

    1. Sesja: Czas na uważność  – jak się przygotować do prowadzenia treningu? 
    2. Sesja: Praktyczne stosowanie narzędzi uważności w treningu Czas na Uważność 
    3. Sesja: Radzenie sobie z wyzwaniami przy wdrażaniu nowych umiejętności

    MATERIAŁY I CERTYFIKAT

    • Materiały dydaktyczne: zestaw narzędzi do prowadzenia programu Czas na Uważność (instrukcje, podręcznik, nagrania praktyk, materiały dla uczniów) 
    • Profesjonalne wsparcie: pomoc doświadczonego nauczyciela
    • Społeczność: dostęp do zamkniętej grupy, która umożliwia stałą komunikację 
    • Certyfikat Realizatora programu Czas na Uważność 

    Koszt udziału – 725 zł netto + 23% Vat

    Harmonogram: 

    • GRUPA PORANNA: 

    7.1, 14.1, 28.1 2026, ŚRODY 8.00-10.00

    • GRUPA WIECZORNA: 

    8.1, 15.1, 29.1 2026, CZWARTKI 18.00 – 20.00 

    Zapraszamy do aplikowania za pośrednictwem formularza:

     

    Bogna Gąsiorowska
    W latach 2019-2023 zasiadała w Radzie, Zarządzie i pełniła funkcję Prezeski Polskiego Instytutu Mindfulness, certyfikowana nauczycielka kursów MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) i MBCL (Mindfulness-Based Compassionate Living), mentorka, absolwentka Psychologii Pozytywnej UW, certyfikowana trenerka biznesu, Family-lab i FRIS® (style myślenia i działania), prelegentka, współautorka artykułu naukowego Transforming 21st-century Leader Competencies by Developing Mindfulness. Współautorka kursu redukcji stresu szkolnego dla nauczycieli MBTT (Mindfulness-Based Teacher Training) i ogólnopolskiego projektu UWAŻNA SZKOŁA – wdrażania uważności w polskiej edukacji. Jej zainteresowania koncentrują się na wspieraniu rozwoju uważnego przywództwa w organizacjach i działaniach budujących dobrostan psychiczny pracowników dzięki wdrażaniu programów opartych na uważności.

    Małgorzata Jakubczak
    założycielka, mentorka i wykładowczyni Polskiego Instytutu Mindfulness. Pedagożka, specjalistka w rozwijaniu umiejętności psychospołecznych dorosłych. W 2009 roku, jako pierwsza Polka uzyskała certyfikat nauczycielki kursu redukcji stresu opartej na uważności w Institute for Mindfulness-Based Approaches (IMA). Wykładowczyni i mentorka IMA prowadzi treningi mindfulness, warsztaty i odosobnienia. Tworzy programy integrujące mindfulness z psychoedukacją i promocją zdrowia psychicznego. Współautorka programu Uważna Szkoła. Autorka książek „Rozwijanie uważności na co dzień” (2010) i „Odkrywanie mindfulness – szczerze o medytacji uważności” (2023).

     

    Anna Molenda
    certyfikowana nauczycielka mindfulness według programu redukcji stresu opartej na uważności (Mindfulness-Based Stress Reduction, MBSR) oraz metody treningu uważności dla dzieci i młodzieży Eline Snel „Uwaga, to działa!”, wykładowczyni w Polskim Instytucie Mindfulness.

    Od niemal 20 lat trenerka rozwoju, sama również na niekończącej się ścieżce doskonalenia. Nauczycielka uważności dzieci i dorosłych. W swojej pracy spotkała i wsparła już ponad setkę młodych adeptów uważności. Współpracuje ze szkołami w województwie małopolskim i świętokrzyskim. Prowadzi także konsultacje indywidualne. Swoimi obserwacjami dzieli się na łamach magazynu psychologicznego dla dzieci „Małe Charaktery” oraz w autorskim podcaście „Babie Lato”. W pracy (nie tylko) z dziećmi kieruje się uważnością i niezłomną wiarą w możliwości i mocne strony każdego człowieka. Do pracy z uważnością zaprasza nie tylko dzieci, ale także ich opiekunów, dlatego w Polskim Instytucie Mindfulness pełni funkcje kierowniczki projektu „Uważna Szkoła”.

    Prywatnie: córka, przyjaciółka, uważna ciocia, oddana czytelniczka, kociara, wegetarianka, miłośniczka jogi i uważności, wolontariuszka, projektantka, krakuska z wyboru.